CFMOTO, Strana 5

CFMOTO / KTM

 

 

KTMR2R  / CFMOTO

Spojení, které funguje!


Počátky spolupráce CFMOTO a KTM sahají do roku 2011. Rok 2017 byl ve znamení joit-venture a v roce 2020 se v čínském Hangzhou slavnostně otevřelo zcela nové vývojové, výrobní, logistické a testovací centrum společného podniku KTMR2R-CFMOTO s celkovou plochou přes 100.000 m2. Nejmodernější standardy a technologie pod taktovkou CFMOTO a KTM.

ktm-cfmoto-tovarna

Kde se CFMOTO vyrábí ?

cfmoto-ktm-cina-tovarna-pribram kopie

Kde je CFMOTO továrna ?

cfmoto-ktm-tovarna

Opravdu je spolupráce CFMOTO a KTM ?

ktm-cfmoto-cross

 

cfmoto-centrala-cina-pribram kopie

 

CFMOTO, založil Lai Guogui  jako malo rodinnou firmu, v roce 1989 a do

současného působiště v Hangzhou ji přestěhoval v roce 2006.

V té době mělo za sebou CFMOTO několik důležitých milníků, například 

první vyvinutá hlava válce motoru (1992), první vodou chlazený motor (1997),

nebo první  vyrobený vodou chlazený skútr (1998).

Taky třeba první účast na mezinárodním veletrhu EICMA v Miláně, kde se

CFMOTO poprvé ukázalo v roce 2005.



Že bude budoucnost značky mířit z města Wenzhou zrovna do 300 kilometrů

vzdáleného Hangzhou, nebyla náhoda. Už v historii platilo město za vyspělé

a bohaté, jinak tomu není ani dnes. Od roku 1991 je zde takzvaná Hi-Tech

Industrial Development Zone, čili zóna pro vývoj moderních technologií, dnes

přezdívaná jako Silicon Valley Číny, rozvoji Hangzhou vládnoucí strana pomohla

také zřízením národní rozvojové zóny v roce 1993 a v roce 2000 zřízením vývozní

zóny v blízkosti místního letiště a přístavu. Hangzhou je zkrátka bohaté průmyslové

město a je to na něm znát.

Pokud si myslíte, že v Číně najdete města s rozpadajícími se domy a špinavými ulicemi,

kde vám nabízí vařené psy a kočky, jste vedle. Tedy alespoň v tomhle případě.



Hangzhou je obrovské město plné nových domů, další se neustále staví a všude je

až nepřirozeně čisto. Vlastně na ulici nenajdete skoro ani smítko a „streetfoodové“

stánky potkáte spíš výjimečně. Respektive tak jsme to během naší návštěvy, která

byla na nějaké větší soudy dost krátká, viděli my.

 


O bohatosti a vyspělosti města svědčí také vozový park. Jeho věkový průměr bude

proti tomu našemu určitě nižší s převahou elektrických vozidel. Dle očekávání je tady

hromada jednostopých přibližovadel, díky které chápeme, proč se i u nás objevují pro

středoevropana nepochopitelné elektrické stroje s maximální rychlostí do 35 km/h.

V Číně tyhle skútry vyrábí a prodávají po vagonech, jezdí tu na nich většina lidí. Dokonce

v Hanghzhou v podstatě vystřídaly kola, jsou dobře dostupné a platí pro ně stejná pravidla.

Také u aut už se to překlápí ve prospěch těch s elektrickým pohonem, kde jednoznačně

vládnou místní výrobky - BYD, Nio, Zeekr, Xpeng... Dobře si tyhle názvy zapamatujte, je

dost možné, že co nevidět převálcují na místě přešlapující evropské výrobce. 

V Hangzhou má CFMOTO dva velké areály rozdělené čtyřproudou silnicí. Na jedné straně

je starý původní areál, na druhé moderní vybudovaný v návaznosti na spolupráci s KTM.

 


Velká nová hala je rozdělená na dvě menší - jedna půlka je CFMOTO a Zeeho, druhá

vyloženě KTMR2R-CFMOTO, kterou začneme. Bohužel jsme neviděli, kde se vyrábí

jednotlivé komponenty pro motory, ale na vlastní oči jsme viděli linku, kde se kompletují

řadové dvouválce LC8c. Jednou jede motor s logy KTM, podruhé, ......

Různá loga mají jednoduché vysvětlení - KTM jdou do Evropy a zbytku světa, KTMR2R jsou

pro Čínu a CFMOTO je pro celý svět. Linka na motory je relativně krátká, s nízkým množstvím

automatizace, vlastně tu byl snad jen jeden plně autonomní robot. Zbytek je ruční práce.



K tomu dochází jen pár metrů vedle linky na motory, motorky se kompletují v té samé hale.

Llinka je docela krátká a vždy se na ní objeví jen jeden určitý model. Změnit linku na montáž

dalšího znamená něco kolem hodiny práce. Obrovské překvapení na závěr bylo, že se v Číně

kompletují také globální ostré modely Husqvarna/KTM - dvoutaktní 250 a 300 s čtyřtaktní 350.

Jde ale zase o podobnou písničku jako u 890, čili motor a všechny díly přijdou z Evropy a tady 

to jen poskládají dohromady. V hale to ale není jen o výrobě, nechybí stanoviště, kde poprvé

motorky zavrčí, kde se kontroluje kvalita výroby, osvětlení nebo funkce radaru, který najdete

na 800MT Explore. Na závěr se tu motorky i zabalí a pošlou do kontejneru. Do něj se vejde sto

motorek, linka přitom za den zvládne vyprodukovat o padesát motorek víc, roční počítadlo

výroby se přitom loni zastavilo na 50 000 motorkách.



Stejný dojem jako z KTMR2R výrobních linek máme i za zdí, kde se kompletuje zbytek motorek

CFMOTO. Z motorárny přivezou hotové motory, z lakovny rámy, k tomu ostatní zbylé díly a na

dvou linkách z toho postaví nové stroje. V levé části se vyrábí benzinová CFMOTA. 

A zatímco v KTM továrně se jede variabilně podle požadavků, tady se modely na lince střídají

pravidelně, modely se střídají po týdnu, CFMOTO po dvou dnech. A protože je tu stejný systém

práce, motorky se tu i testují a balí do krabic, ve kterých putují do rozličných koutů světa.

Na rozdíl od linky KTMR2R jsme tady mohli natáčet a fotit sami, takže do výroby můžete nahlédnout sami.




Čína je zkrátka jiný svět, který roste, učí se, inspiruje se, kopíruje a neustále se vyvíjí. Její specifika jsme

měli možnost zažít i během návštěvy a na které jsme zde byli.


 

×

Splátková kalkulačka ESSOX